Resultaten
 Latijns-Amerika

In 2020-2021 bereikten we 2.850 mensen direct in Latijns-Amerika, daarnaast bereikten we nog eens 818.380 mensen indirect

Vrouwenrechtenverdediger Raquel Vásquez zet zich met hart en ziel in om de positie van vrouwen in Guatemala te versterken. Een van haar missies is om vrouwen weerbaarder te maken tegen de gevolgen van klimaatverandering.

Raquel is al 24 jaar lid van de organisatie Madre Tierra, oftewel Moeder Aarde. Inmiddels staat zij aan het hoofd. Ze gaat het gesprek aan met politici, autoriteiten en maatschappelijke organisaties en pleit onvermoeibaar voor gendergelijkheid en vrouwenrechten.

Vrouwen weerbaarder maken tegen klimaatverandering is een belangrijk onderdeel van Raquels werk. Want in Guatemala zijn veel vrouwen afhankelijk van de landbouw en gewassen gaan nu vaak verloren door extreem weer en natuurrampen. CARE’s Partners for Resilience-programma biedt organisaties als Madre Tierra trainingssessies waar vrouwen leren hoe ze zich zo goed mogelijk kunnen aanpassen aan hun veranderende omgeving.

Met de steun van CARE deed Madre Tierra ook onderzoek naar de impact van milieuvervuiling en hoe dit het leven van vrouwen beïnvloedt. Dit zorgde voor meer bewustwording in de gemeenschap. Mensen steken nu zelf de handen uit de mouwen en helpen mee om hun leefomgeving schoon te houden.

“Het is onze plicht om Moeder Aarde te beschermen”, zegt Raquel die ervan overtuigd is dat vrouwen essentieel zijn om tot succesvolle oplossingen te komen. "Als vrouwen betrokken worden, wordt de hele gemeenschap gehoord."

Bekijk ook het onderstaande filmpje over Raquel en haar toewijding om vrouwen weerbaarder te maken en klimaatactie te ondernemen.

"Vrouwen spelen een cruciale rol in weerbare gemeenschappen. Klimaatverandering raakt vrouwen het hardst, zij hebben daarom vaak de beste oplossingen."

Gart van Leersum, projectmanager Partners for Resilience Guatemala

Thema:  Weerbaarheid tegen klimaatverandering en natuurgeweld

CARE helpt gemeenschappen zich aan te passen aan klimaatverandering en voor te bereiden op natuurgeweld. We zetten innovatieve oplossingen in om de weerbaarheid van kwetsbare groepen te versterken. Daarnaast zorgen we ervoor dat overheden bestaande klimaatafspraken nakomen. Zo bestrijden we armoede en werken we aan een eerlijke wereld.

Onze andere aanpak

Als lid van Partners for Resilience werkte CARE tien jaar lang in verschillende landen om gemeenschappen weerbaarder te maken tegen natuurrampen en het veranderende klimaat. Dit deden wij onder meer door waarschuwingssystemen en vluchtroutes op te zetten waarmee levens gered worden. Ook richtten we ons op bewustwording en hielpen we kwetsbare groepen op duurzame wijze in hun levensonderhoud te voorzien.